wywoz gruzu po remoncie
Auto do wywozu gruzu
Maj 11, 2019
Ile powinno być leukocytów w naszym organizmie?
Czerwiec 19, 2019

Wycena przedsiębiorstwa i rola standardów wyceny w strategii przejęcia lub sprzedaży firmy

Wycena przedsiębiorstwa i rola standardów wyceny w strategii przejęcia lub sprzedaży firmy

Wycena przedsiębiorstwa i rola standardów wyceny w strategii przejęcia lub sprzedaży firmy

Wycena przedsiębiorstwa w procesie sprzedaży lub przejęcia firmy może być sporządzona jedną z wielu metod skupionych w trzech podejściach: dochodowym, majątkowym lub porównawczym. Niekiedy wycena tego samego przedsiębiorstwa sporządzona tą samą metodą przez tego samego eksperta może mieć znacząco różne wyniki. Wiąże się to z zastosowaniem różnych standardów wyceny i w związku z tym różnych założeń.

W praktyce wyróżnia się co najmniej cztery standardy wartości przedsiębiorstwa:

Wartość rynkowa (godziwa), która określa wartość przedsiębiorstwa jaką skłonni są zapłacić dobrze poinformowani, działający na warunkach rynkowych, niedziałający pod przymusem inwestorzy. Ponieważ na rynku działać może wiele inwestorów subiektywnie oceniających to samo przedsiębiorstwo, wartość rynkowa nie będzie ceną punktową, a przedziałową. Im ten przedział jest szerszy tym ryzyko funkcjonowania firmy jest wyższe.

Wartość użytkowa, określająca wartość przedsiębiorstwa funkcjonującego w specyficzny sposób, w określonych warunkach (najczęściej dotychczasowych dla dotychczasowych właścicieli). Wartość użytkową stosuje się najczęściej wtedy, kiedy model dotychczasowego funkcjonowania przedsiębiorstwa nie może być zmieniony lub jego zmiana wpłynie na spadek wartości podmiotu. Wartość użytkową stosuje się także w celu ustalenia minimalnej wartości zbycia firm rodzinnych lub lokalnych, których właściciele czerpią inne poza zyskiem korzyści z posiadania firmy (takie jak zatrudnienie członków rodziny, prestiż wśród społeczności lokalnej czy takich, gdzie majątek prywatny właścicieli jest mocno zintegrowany z majątkiem firmy).

Wartość inwestycyjna, której towarzyszy założenie istotnych inwestycji lub zmiany modelu działalności. Wartość inwestycyjna określa, ile jest warte przedsiębiorstwo przy założeniu dokonania określonych wydatków inwestycyjnych, działań restrukturyzacyjnych lub połączenia z innym podmiotem. Wartość inwestycyjną stosuje się najczęściej do oceny rentowności przedsięwzięć inwestycyjnych.

Wartość wymuszona (likwidacyjna), która wiąże się z trudną sytuacją np. finansową, przedsiębiorstwa, które bez dofinansowania nie może dalej kontynuować działalności. Właściciele takich firm zazwyczaj działają pod pewnego rodzaju przymusem co faworyzuje inwestora dając mu przewagę negocjacyjną. Wartość likwidacyjna określa nam skale korzyści, jakie może osiągnąć przedsiębiorca w przypadku likwidacji firmy (tj, sprzedaży majątku, spłaty zobowiązań i pokrycia kosztów likwidacji).

Racjonalnie działający przedsiębiorca nie sprzeda swojego biznesu za cenę niższą niż wartość użytkowa jaką ten biznes dla niego stanowi. Nie sprzeda go także za cenę niższą niż wartość likwidacyjna. Działający racjonalnie inwestor, nie kupi przedsiębiorstwa za cenę wyższą od wartości inwestycyjnej. Takie rozumowanie prowadzi do ustalenia przedziału rynkowej wartości pomiędzy wyższą z dwóch: wartości użytkowej i wartości likwidacyjnej – jako minimalny próg przedziału, a wartością inwestycyjną – jako maksymalny próg przedziału.

Właściwa interpretacja i poprawne oszacowanie tych wartości jest kluczowe w realizacji strategii sprzedaży lub pozyskania inwestora albo przejęcia przedsiębiorstwa. Odpowiednia wycena przedsiębiorstwa lub podejście do wartości transakcji uwzględniające wszystkie wymienione wyżej standardy wyceny, może znacząco przyspieszyć negocjacje cenowe lub zaoszczędzić straconego czasu na niezrealizowanej transakcji.

Paweł Goźliński

FinancialCraft Analytics Sp. z o.o.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam się