Wpadek w pracy- czy pracodawca ma obowiązek wypłacić odszkodowanie?

Wypadki w miejscu pracy związane z prawidłowym wykonywaniem swoich obowiązków rodzą przygotowanie odpowiednich odszkodowań. Naturalnie osoby zatrudnione otrzymują automatycznie odszkodowania od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ale przecież nie zawsze takie odszkodowanie będzie mogło pokryć wydatki związane z leczeniem. Wszak okresy leczenia powypadkowego mogą być różne i ciągnąć się miesiącami. Warto wiedzieć, że istnieje możliwość starania się o odszkodowanie od pracodawcy. Jak to zrobić, czy pracownik nie stoi na straconej pozycji w przypadku starania się o takie świadczenie?

Ustalenie okoliczności wypadku

Sprawa dotyczy takich kwestii jak dokładne zastosowanie się do kodeksu pracy gdzie są wszelkie informacje związane z tym jak ustalane są okoliczności zdarzenia. Pracodawca ma obowiązek ustalić przyczyny zdarzenia, wypadku poprzez powołanie specjalnego zespołu powypadkowego. Tylko w ten sposób to działa. Na ustalenie protokołu związanego z wypadkiem zespół posiada 14 dni. Gdy okres ten jest dłuższy należy wyraźnie zaznaczyć w protokole dlaczego tak się stało i muszą być ku temu obiektywne przesłanki. Naturalnie protokół winien zostać pokazany do akceptacji poszkodowanemu. Kiedy nie ma zgody nanoszone są specjalne adnotacje.

Kiedy występować o odszkodowanie?

Pracownik może wystąpić o odszkodowanie od pracodawcy za wypadek w pracy dopiero w momencie kiedy ustanie wypłata odszkodowania od ZUS. Kodeks cywilny dokładnie reguluję te kwestię jak i innego rodzaju rozwiązania odnośnie konsekwencji wypadków. Mianowicie w wyniku błędów lub zaniechań pracodawcy, gdy pracownik nie posiada polisy będzie na niego nałożony obowiązek zapłaty całości odszkodowania z prywatnych pieniędzy. Kiedy zaś pracodawca przyczynił się do wypadku to musimy pamiętać o tym, jakiekolwiek konsekwencję czyli choćby niemożność kontynuacji pracy w zawodzie, składa na barki pracodawcy obowiązek opłaty przekwalifikowania się.

Co kiedy zawinił pracownik?

Niektóre wypadki są z winy pracowników. Co wtedy? Jakiekolwiek zaniechania, zaniedbania powodują, że pracownik nie ma szans na uzyskanie odszkodowania z funduszu wypadkowego. To wynika jasno z przepisów prawa. Natomiast co istotne, nawet jeżeli pracownik ponosi odpowiedzialność za wypadek to mimo wszystko może ubiegać się o tzw. chorobowe. Istnieją również przypadki kiedy to nie da jednoznacznie określić się winy pracownika. Wtedy prawo działa na jego korzyść, należy mu się odszkodowanie, jak i również nie musi martwić się realizacją zobowiązań odnośnie naprawy szkody która spowodowana została jego wypadkiem.

Jakiekolwiek wątpliwości w tych sprawach, różnego rodzaju trudne tematy, które nie są czarno białe, warto konsultować ze specjalistami od prawa praca, takimi jak choćby Adwokat Gdańsk Michał Grochola.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Nas

Portal "Mutuelles.edu.pl" powstał z myślą o publikowaniu interesujących wiadomości z kraju i świata. Poruszamy najważniejsze tematy, nie boimi się trudnych pytań.

Zależy nam na świeżych i sprawdzonych informacjach. Jeśli chcesz, żeby to właśnie Twoją sprawę nagłośnić na naszym portalu, zapraszamy do kontaktu.

Mail: kontakt@mutuelles.edu.pl

Video


Facebook
  • Facebook