Metoda na działania biznesowe – butik internetowy

Platforma internetowa rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Tworzone są świeże serwisy i sklepy via Internet. Kiedyś jakikolwiek krajowy konsument wrogo podchodził do możliwości dokonywania zakupów online. Aktualnie jest jednak inaczej. Czy zatem prowadzenie własnego shopu online okaże się doskonałym sposobem na tworzenie biznesu?
Sytuacja w branży

Pomiar eCommerce Poland 2013 wykonany przez przedsiębiorstwo Dotcom River wskazuje, iż w Polsce sieć handlu via Internet rozwija się w szybkim tempie. Raport pokazuje najświeższe mody w branży dodatkowo sytuację ekonomiczną shopów i online na terenie kraju. Już od kilku lat mówi się o rozkwicie sektora internetowego, który rośnie o około 2030 proc. rocznie. Na dzień dzisiejszy jego wartość szacowana jest na 26 mld zł. Każdego dnia w Rzeczpospolitej powstaje od kilku do nawet kilkudziesięciu e-sklepów. Wynik badań firmy Deloitte pt. „A wave of digital change. Trends and digital Einnowation 2013” udowodnił, że w Polsce działało w 2013 roku blisko piętnaście tys. sklepów online.

Konkurencja w branży jest duża, ale mając świadomość, jak otworzyć sklep oraz jak nim zarządzać przez Internet, ma się możliwość zapracować na sukces. Zdecydowana część nowo powstających e-sklepów via Internet nie przetrwa 1 roku działalności. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest to, iż właściciele esklepów traktują swój biznes jako super. Nie zajmują się nim w taki sposób, jak należy, stąd też nie są w stanie przyciągnąć do niego klientów i wypozycjonować go w sektorze swojej działalności.

Ale obecnie, należy sobie uświadomić już na etapie koncepcji biznesu internetowego, iż butik internetowy nie powinien być hobbystyczną witryną internetową. Trzeba się zająć całościowo i poświęcać mu sporo czasu. Prowadząc go wyłącznie po godzinach pracy na etat pewnie biznes natychmiast okaże się nierentowny. Trzeba także naszykować się na to, że sklep online nie wygeneruje zysków w szybkim czasie.
Jak powinno się zacząć?

Jeśli poszukujemy pomysłu na biznes także stwierdzimy, że chcemy tworzyć e-sklep musimy wiedzieć, w jakiej branży powinien on działać. Wtedy będzie też miało się okazje przeprowadzić całościową analizę sektora, skontrolować siłę i skalę oddziaływania innych w branży, zastanowić się nad mocnymi oraz słabymi stronami butiku i szansami i zagrożeniami, jakie zdarzają się na rynku. Pomiary SWOT czyli szans i zagrożeń, mocnych i słabych stron, da uzyskanie odpowiedzi na pytanie, którą strategię pracy przyjąć, aby maksymalizować posiadane szanse branżowe oraz wzmacniać mocne strony przedsiębiorstwa.

Samo wniosek, że będziemy dystrybuować w naszym sklepie internetowym rowery, kosmetyki albo sprzęt RTV nie jest wystarczające dla otworzenia dobrze działającego sklepu, z doskonałymi perspektywami rozwijania się.

Produkt dystrybuowany w sklepie powinien zaciekawić potencjalnych klientów. Świetny towar, którego specyfikacja będzie adekwatna do ceny, stanie się super atutem nowo otwieranego esklepu. Możemy sprzedawać nawet taki sam produkt, co inni w branży, ale jeśli będziemy w stanie zagwarantować lepszą cenę, profesjonalnie go opiszemy i w nietuzinkowy sposób zaprezentujemy, mamy możliwość pozyskać klientów. Atutem sklepu może być niedroga lub gratisowa wysyłka. Klientom zależy poza tym i na tym, by kupowane towary otrzymać w jak najkrótszym czasie. Powiadamiając nabywców o każdym etapie przygotowania przesyłki – przyjęciu zamówienia, zapakowaniu paczki, nadaniu paczki itp., zdobywamy ich zaufanie i zainteresowanie. Im lepszą jakość obsługi klienta będziemy mogli zaoferować, tym szybciej pozyskamy stałych kupujących. Kontakt z potencjalnym kupującym powinien być ekspresowy i konkretny, tworzący zaufanie. Musimy zapewnić klientom odpowiedzi na nurtujące pytania, w sposób odpowiedni i przejrzysty. Nie trzeba przy tym zapominać o obsłudze posprzedażowej klienta – serwisie także gwarancji.
Oprogramowanie shopu oraz rejestracja działalności

Sklep internetowy powinien posiadać atrakcyjną, ale w miarę prostą grafikę, której kluczową osią będą czytelne karty towarów. Powinien on być wyposażony w łatwą w obsłudze nawigację, wyszukiwarkę i prosty oraz funkcjonalny formularz kontaktowy albo chat w czasie rzeczywistym z operatorem dystrybucji. Oprogramowanie sklepu internetowego powinno się zlecić profesjonalnej agencji, także także wtedy, gdy nabywamy przygotowany system sklepowy albo korzystamy z oprogramowania open source, które jednak i tak musi zostać dopasowane do wymagań kolejnych kontrahentów.

Posiadając silnik sklepu online oraz jego szatę graficzną, mamy sposobność przystąpić do pozyskiwania dostawców produktów, które będą sprzedawane w sklepie. Powinno się nawiązać kooperowanie z hurtowniami lub bezpośrednio z wytwórcami, co pozwala na otrzymanie właściwej ceny na artykuły. Należy je wprowadzić do sklepu, przyporządkowując właściwym kategoriom i wykonując unikalne opisy, które następnie pomogą w pozycjonowaniu platformy sprzedażowej pod odpowiednie słowa kluczowe.

Zaleca się poza tym zawrzeć umowy z operatorami pocztowymi, którzy będą dostarczać nasze przesyłki do kontrahentów biznesowych. Kwestią biurokratyczną jest zarejestrowanie firmy w CEIDG.
Wypozycjonowanie oraz promocja sklepu

Zaplanowanie koncepcji marketingowej dla esklepu jest niezbędne w jego efektywnej promocji. W pierwszej kolejności trzeba zadbać o pozycjonowanie www na sprecyzowane słowa kluczowe w wyszukiwarce. Nie powinny słowa być nazbyt ogólnikowe, np. perfumy, telewizory, czy rzeczy dla maluchów, bo trudno je wypromować i otrzymać pożądane efekty w krótkim czasie. Lepiej najpierw kolejności pozycjonować słowa kluczowe bardziej szczegółowe albo lokalne, gdy mamy zamiar prowadzić działalność poza tym w postaci typowej sprzedaży.

Kosztorys marketingu powinny stanowić integralny element kosztów całego przedsięwzięcia biznesowego. Gdy za pomocą działań marketingowych, głównie w Internecie, nie będziemy w stanie przyciągnąć do siebie kontrahentów, okażą się one nieefektowne oraz sklep upadnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

O Nas

Portal "Mutuelles.edu.pl" powstał z myślą o publikowaniu interesujących wiadomości z kraju i świata. Poruszamy najważniejsze tematy, nie boimi się trudnych pytań.

Zależy nam na świeżych i sprawdzonych informacjach. Jeśli chcesz, żeby to właśnie Twoją sprawę nagłośnić na naszym portalu, zapraszamy do kontaktu.

Mail: kontakt@mutuelles.edu.pl

Video


Facebook
  • Facebook